Train gericht en efficiënt

Inspanningstest

Ben jij in training voor een bepaald doel of begin jij juist na lange tijd weer met sporten? Dan kan een inspanningstest in combinatie met een trainingsadvies jou verder helpen.

Een inspanningstest is een perfect middel om jouw conditie in kaart te brengen en vormt een goede basis om een gericht en persoonlijk schema op te stellen.
Jan-Lammert
Sportcoach

Wat is een inspanningstest?

Dit is een uitgebreide fiets- of looptest om inzichtelijk te krijgen wat jouw VO2max, hartslagzones en omslagpunt zijn. Er zijn verschillende manieren om een inspanningstest te doen. Ik werk met de Energy Control Methode, die omvat een rustmeting, een inspanningstest en een trainingsadvies inclusief ademtherapie om het lichaam weer zo goed mogelijk in balans te krijgen.

Inzicht in eigen herstelvermogen
Het unieke van Energy Control is dat je elke dag inzicht hebt in jouw vermogen tot herstel op basis van het meetsysteem. Door intense fysieke training en bijvoorbeeld veel mentale stress kan je hartslagvariabiliteit (HRV) lager worden ten opzichte van je normale niveau in rust. Dit is een teken van het lichaam dat het overbelast is en behoefte heeft aan herstel.

Voor wie?

De duursporten lopen en fietsen lenen zich uitstekend voor de trainingen. Je uithoudingsvermogen wordt stap voor stap aantoonbaar verbeterd. Je bent actief aan het werk om je hersteltijd na een gedane taak te verkorten.

Fietsen
Wielrenner of mountainbiker, beginner of semi-prof, getraind of ongetraind, en wil je weten hoe je het maximale uit het fietsen kunt halen? Wil je jezelf op een verantwoorde en gerichte manier trainen? Wil je je voorbereiden op een wielerronde of een fietstocht zoals: Alpe d’HuZes of Mont Ventoux? Dan kan Sportcoach JL jou optimaal begeleiden.

Hardlopen
Wil jij verantwoord een marathon uitlopen? Of een ander hardloopevenement? Of gewoon slim hardlopen in het juiste tempo? Start dan met een inspanningstest en laat een hardloopschema maken!

Waarom een inspanningstest doen?

Als sporter wil je graag een realistisch doel hebben om naartoe te kunnen werken. Op jouw eigen unieke hartslagzone trainen heeft als voordeel dat er effectief en specifiek wordt getraind. Daarnaast kan er heel goed gemonitord worden welke vooruitgang er wordt geboekt.

Er zijn verschillende redenen waarom je een inspanningstest kunt gaan doen:

  • Verantwoord, gericht en efficiënt trainen
  • Goed volbrengen van evenementen (marathon, Amstel Gold Race, enz.)
  • Optimaal presteren tijdens wedstrijden
  • Inzicht krijgen in trainingswaarden
  • Trainen op hartslag
  • Bepalen van ideale hartslagzones
  • Fitter worden
  • Afvallen

Hoe werkt de inspanningstest

Waar de inspanningstest bepaalt hoe jouw lichaam functioneert in rust, tijdens sport en bij herstel na inspanning, begeleidt de Heart Rate Coach app je tijdens de training en ademtherapie. De app is een vervolg op de inspanningstest.

De inspanningstest bestaat uit 3 stappen.

Stap 1: kennismaken
Ik begin altijd met een intakegesprek. Ik leer je graag kennen om jouw behoeftes in kaart te brengen. Tijdens dit gesprek komen we er samen achter wat ik voor jou kan betekenen.

Stap 2: inspanningstest
De inspanningstest wordt afgenomen op een ergometer (hometrainer) en duurt, afhankelijk hoelang iemand het volhoudt, ongeveer 20 minuten. Hierbij meet ik je maximale hartslag, ademfrequentie bij inspanning en je hartslagvariabiliteit (HRV). Deze test bepaalt zeer adequaat het uithoudingsvermogen van een persoon. Je krijgt daarnaast ook informatie over de algehele conditie, functionele uithoudingsvermogen en de longfunctie en/of het uithoudingsvermogen van het hart.

Stap 2 kan ook als los onderdeel worden afgenomen. 

Stap 3: individuele begeleiding
Na de inspanningstest heb ik genoeg gegevens om jou individueel te begeleiden. Mijn individuele begeleiding is voornamelijk coaching op afstand en persoonlijke training. Hierbij maak ik gebruik van ontwikkelde Heart Rate Coach app.

De app is je persoonlijke coach. Binnen de app kan je ademoefeningen doen, trainingen afwerken en kan de voortgang bijgehouden worden. Op basis hiervan kan ik je direct coachen en je training bijsturen. Persoonlijke training kan door middel van hardlopen of fietsen en gaan daar aan de slag met je gestelde doelen. Centraal staan:

  • Persoonlijke aandacht
  • Focus op conditie verbeteren
  • Trainen op hartslag
  • Bewuster sporten

Train gericht en efficiënt

Meld je nu aan en kom langs. Dan gaan we samen kijken hoe we jou doel of doelen kunnen verwezenlijken. Veilig en verantwoord sporten met meer energie door het leven gaan.
Jan-Lammert
Sportcoach